Al je dromen volgen in 2018. Of toch niet?


Terug naar Blog
Al je dromen volgen in 2018. Of toch niet?

Er wordt vaak gezegd 'Follow Your Dreams' en daar ben ik het tot op zekere hoogte mee eens. Nu zul je misschien wel denken, hoezo? Je moet toch je dromen volgen om iets te kunnen bereiken?

Dat klopt, maar zijn die dromen jouw dromen of de wensen van je klanten?

Aan het begin van 2017 heb ik voor mezelf een planning moeten maken wat ik dat jaar wilde gaan doen. Daarbij heb ik natuurlijk ook gekeken naar wat mijn klanten wilden. Het lijstje kwam er als volgt uit te zien:

  1. Cursussen & trainingen

Google adwords
Landingspagina’s
Ledenpagina’s/websites maken
Facebook funnels 

  1. Bedrijfsontwikkeling

Branding
Foto’s
Logo 

  1. Financieel

First profit toepassen
Nieuwe bank [KNAB]
Creditcard aanschaffen

Hier staat nog niet alles beschreven wat ik van plan was in 2017, maar you get the picture.

Aan elk cijfertje zit natuurlijk een prijskaartje vast en na het verdelen van mijn budget kwam ik tot de conclusie dat als ik alle cursussen ging volgen ik mijn bedrijfsontwikkeling wel kon vergeten. Het budget reikte gewoon niet ver genoeg.

Ik vond het super belangrijk dat mijn bedrijf een nieuwe look kreeg. Eigenlijk "mijn" look. Wie ik ben en wat ik uitstraal. Want zeg nou zelf, als je een Virtueel Assistent bent moet je natuurlijk wel uit kunnen stralen wie je bent. Waarom zou een ondernemer met jou willen samenwerken? Maar hierover volgende maand meer. Nu eerst terug naar het lijstje.

Ik ging shiften; wat is belangrijk en wat is op dit moment niet belangrijk.

Ook ging ik kijken naar de cursussen die ik wilde volgen. Wilde ik dit zelf graag of wilde mijn klant dit? Of wilde ik dit gewoon voor ‘de weet’? En wat levert het mij eigenlijk op?

Als snel zag ik dat een aantal cursussen niet echt mijn ding waren, zoals Google Adwords en ledenwebsites maken. En het zou mij ook niet zoveel opleveren. Misschien zou ik het bij 1 of 2 klanten uitvoeren en dat is het. Niet mijn investering waard. Emotioneel gezien leek het mij wel erg leuk om te doen en te weten. Maar is dat wel de goede motivatie?

Al snel zag ik dat dit niet mijn dromen waren, maar de wensen van mijn klanten. Als het nou niet mijn droom is om ledenwebsites te maken hoe zou ik het dan met veel liefde en vol overtuiging uit kunnen voeren. Met in mijn achterhoofd nog dat ik er niks aan zou verdienen.

Toen wist ik het. Ik ga dit uitbesteden. Er zijn genoeg andere VA’s of experts die dit heel goed en snel over kunnen nemen. Kost mij geen investering en tijd. En nog mooier, je hebt meteen iemand aan de haak die het heel goed kan en ook niks meer uit hoeft te vogelen. En die ook de nodige upgrade cursussen volgen indien er veranderingen plaatsvinden.

Pff, tja nu nog tegen mijn klanten zeggen dat ik toch geen cursus hierin ga volgen. Dat was best wel spannend, maar tot mijn verbazing begrepen zij mij volkomen. En het uitbesteden was totaal geen probleem.

Wat een opluchting.

Dus heb je ook mooie doelen staan, bedenk dan altijd; zijn dit mijn dromen of de wensen van mijn klanten?

Denk niet emotioneel, maar als een ondernemer. Verdien ik er wat aan? Hoe vaak ga ik het gebruiken? Is dit mijn expertise? Hoeveel tijd moet ik erin investeren? Hoe duur is het om deze training/cursus te volgen?

Stel je jezelf deze vragen niet? Dan heb je de kans dat je de verkeerde weg in gaat en uiteindelijk niets overhoudt dan een zak zand.

Wat ook nog een gevaar is, is dat de techniek snel verandert. Zodra je een cursus hebt afgerond en je voert het maar 1x per jaar uit, merk je dat er binnen een half jaar zoveel is veranderd dat je weer een upgrade cursus moet gaan volgen.

Niet handig!

Herken je dit? En wat heb jij besloten te doen?

 

Schrijf je hier in voor mijn videotooltips & blogs


 
 

Bekijk ook

Het nieuwe jaar is begonnen! Jeej!  Dat betekent een nieuw jaar met nieuwe kansen. Zoals velen ben ik ook weer heel wat van plan in 2019. Jij ook?  Om een goede start te maken met je Social Media heb ik een ‘Gratis Inhaakkalender’ gemaakt. 
 
Lees het hele bericht
Instagram wordt steeds populairder bij ondernemers en dat is ook niet gek. In december 2017 had Instagram 600 miljoen actieve gebruikers en in februari 2018 was dat al 800 miljoen.
 
Lees het hele bericht
In een vorig blog had ik het over welke taken je allemaal aan een Virtueel Assistent kunt geven. Heb je deze blog gemist? Klik hier om het alsnog te kunnen lezen. Waar ik het voornamelijk over had is dat elke ondernemer, jij en ik dus ook, 7 bordjes om hoog moeten houden om je bedrijf draaiende te houden: dagelijks management, financiën, marketing, statistieken, verkoop, leveren van diensten en producten en communicatie. Dit neemt tijd in beslag terwijl jij je eigenlijk wilt focussen en waar je passie ligt.
 
Lees het hele bericht