Help! Ik kom tijd te kort voor mijn klanten!


Terug naar Blog
Help! Ik kom tijd te kort voor mijn klanten!

Herken je dat? Je bent rustig begonnen als ondernemer met 1 á 2 klanten en dat kon je nog goed managen. Je deed je werk, had overleg wanneer het hun uitkwam en stond voor spoedopdrachten klaar.


Je wilde meer en bent op zoek gegaan naar meer klanten en die kreeg je.

 

Maar NU?


Je merkt dat de nieuwe klanten die je hebt gekregen enorm veel energie en tijd kosten. Het is logisch dat je in het begin meer uren maakt voor een klant, want de opstart is erg belangrijk.
Maar je begint in tijdnood te komen en de uren die je voor je klanten maakt zijn niet de uren die je declareert.

O ja, dan moet je ook nog met je eigen bedrijf bezig.

 

Dit heb ik ook meegemaakt!


Vorig jaar maart ben ik begonnen met mijn onderneming. Ik startte met 1 klant en dat was goed te managen. Al gauw kwam er een tweede, derde, vierde en een vijfde klant aanwaaien in drie maanden tijd.


Ik was verbijsterd hoe snel dit ging, maar wat was ik toch blij. Met veel enthousiasme nam ik elke klant mee in de opstartfase en ik merkte dat ik enorm veel tijd hieraan kwijt was. Dit vond ik niet erg.


Na een paar maanden begon ik mij iets te irriteren. In totaal kon ik 104 uur declareren bij mijn klanten per maand, maar in werkelijkheid maakte ik 120 uur per maand. Dat betekende dat ik elke maand minstens 16 uur niet declareerde.


Als je dat vermenigvuldigd met je uurloon was dat een heel groot bedrag. En als je dat over een heel jaar berekend schrik je van het eindbedrag.

 

Dit moest anders!
Hoe?

Waar ik heel erg mee zat is het schuldgevoel. Ik maakte mijzelf wijs dat ik deze uren niet kon declareren, omdat ze een stageklant waren of het geld er niet voor hadden mij te betalen en ik toch graag alles voor hen wilde doen.

Onzin!

Een paar tips om dit om te buigen:

  1. Maak het financieel inzichtelijk
    • Hoeveel uur staan op papier
    • Hoeveel uur maak je werkelijk
    • Hoeveel geld loop je op jaarbasis mist
  2. Wat had je allemaal van dit bedrag kunnen doen?
  3. Maak het persoonlijk inzichtelijk
    • Waarom declareer je de uren niet?
    (schuldgevoel, te veel tijd kwijt geweest aan het uitzoeken of maken van iets, etc.)
    • Ga met iemand sparren over het probleem. Hoe doet de ander het?
  4. Tijdschema
    • Als je ergens veel tijd aan kwijt bent maak een schema hoe lang je met iets bezig mag zijn.
    Tijd om? Volgende taak oppakken!

Ga je na het lezen van mijn blog nog steeds de uren NIET declareren? Of ben je om?
Laat het mij weten!

 

Heb je hier wat aan gehad en ga jij net als de uren nu wél declareren?

Deel het op facebook, zodat meer mensen hiervan bewust worden!

Schrijf je hier in voor mijn videotooltips & blogs


 
 

Bekijk ook

Het nieuwe jaar is begonnen! Jeej!  Dat betekent een nieuw jaar met nieuwe kansen. Zoals velen ben ik ook weer heel wat van plan in 2019. Jij ook?  Om een goede start te maken met je Social Media heb ik een ‘Gratis Inhaakkalender’ gemaakt. 
 
Lees het hele bericht
Instagram wordt steeds populairder bij ondernemers en dat is ook niet gek. In december 2017 had Instagram 600 miljoen actieve gebruikers en in februari 2018 was dat al 800 miljoen.
 
Lees het hele bericht
In een vorig blog had ik het over welke taken je allemaal aan een Virtueel Assistent kunt geven. Heb je deze blog gemist? Klik hier om het alsnog te kunnen lezen. Waar ik het voornamelijk over had is dat elke ondernemer, jij en ik dus ook, 7 bordjes om hoog moeten houden om je bedrijf draaiende te houden: dagelijks management, financiën, marketing, statistieken, verkoop, leveren van diensten en producten en communicatie. Dit neemt tijd in beslag terwijl jij je eigenlijk wilt focussen en waar je passie ligt.
 
Lees het hele bericht