Hoe ziet jouw planning eruit voor 2017?


Terug naar Blog
Hoe ziet jouw planning eruit voor 2017?

2017 is net begonnen en misschien is je vakantie nog niet eens voorbij. Ik heb wel een vraagje aan je. Heb je al een kwartaal, halfjaar of een jaarplanning gemaakt?

In dit blog leg ik je uit waarom een dergelijke planning belangrijk is en nog veel belangrijker ik laat je voorbeeld zien!
*plus gratis sjabloon

Het nieuwe jaar is begonnen en voordat je het weet zit je alweer in maand juli. Er wordt vaak gezegd dat een jaarplanning maken het halve werk is, maar doe je het ook?

Of denk je: ‘ik zie wel naarmate het jaar vordert en mocht het niet lukken zie ik het dan wel weer.’ Als je zo denkt ben je niet de enige.

Waarom is het belangrijk om een planning te maken? Wel om het volgende:

  • Meer rust
  • Geen stresssituaties
  • Problemen kunt voorkomen
  • Minder geld kost
  • Weet waar je staat en waar je naartoe gaat

‘Jaja, dat weet ik allemaal wel’ zie ik je denken. Dat is zeker zo, want dit wordt veel en veel vaker gezegd. Maar weet je ook wat je kunt plannen?

Dat is niet alleen je taken. Een planning omvat veel meer en ik zie dat veel mensen de helft vergeten bij het maken van een kwartaal, halfjaar of een jaarplanning.

Wat wordt er dan vergeten bij een planning? Om deze vraag te beantwoorden kan ik beter uitleggen wat er allemaal in een jaarplanning hoort. Ik ga je een voorbeeld geven hoe een jaarplanning eruit kan zien. Er zijn natuurlijk heel veel aspecten waarover je een jaarplanning kan maken, bijvoorbeeld:

  • Diensten/producten
  • Blogs
  • Online trainingen
  • Campagnes
  • Agenda
  • Etc.

Ik ga je een voorbeeld laten zien van een jaarplanning voor blogs. Een ondernemer mag natuurlijk zelf bepalen hoe vaak hij/zij blogt en nieuwsbrieven verstuurd. Dit jaar wil ik niet alleen bloggen, maar ook nieuwsbrieven vesturen en deze neem ik ook meteen op in mijn planning.

Hoe ziet dat er bij mij uit? Ik blog één keer in de maand en ik maak een video tooltip één keer per maand. De tooltips worden altijd op de eerste week van de maand gepost en de blog in week drie. Nu ik dat weet kan ik een planning maken.

In die planning ga ik het volgende verwerken.

  • Datum wanneer de blog online op de website komt
  • Datum wanneer de video tooltip op de website komt
  • Datum wanneer de blog en video tooltip klaar en aangeleverd moet worden aan mijn virtuele assistent, zodat zij het kan verwerken
  • Vakanties van mij en mijn VA in het overzicht verwerken
  • Landelijke vakanties in het overzicht verwerken

Als ik dat heb verwerkt dan ziet mijn planning er als volgt uit.
*klik op de foto om het uit te vergroten.

Deze planning geeft mij rust en overzicht. Ik weet precies op welke datum en dag er een blog online komt en ik weet ook wanneer ik mijn volgende blog moet aan leveren. Ook kun je zo zien of er een blog op een andere dag gepland moet worden vanwege een vakantie.

Dit is natuurlijk een voorbeeld en zo kun je een kwartaal, halfjaar een jaarplanning voor verschillende aspecten.

Ik zou niet alle dingen die je hebt in 1 agenda proppen, want dan krijg het tegenovergestelde effect. Je krijgt geen overzicht maar meer chaos.

Wil je hier graag mee aan de slag en wil je graag dit voorbeeldje gebruiken? Vul hieronder je gegevens in en ik stuur het je toe.

Ik wens je veel planplezier in 2017.

Vond je dit een leuke blog en heb je wat aan mijn planning? Deel het met anderen om zo kennis te delen. Dank je!

 

Update: Inmiddels heb ik natuurlijk allang een nieuw blog met de jaarplanning van 2019 inclusief gratis sjabloon. 

Klik hier om bij dit blog te komen.

 

Schrijf je hier in voor mijn videotooltips & blogs


 
 

Bekijk ook

Het nieuwe jaar is begonnen! Jeej!  Dat betekent een nieuw jaar met nieuwe kansen. Zoals velen ben ik ook weer heel wat van plan in 2019. Jij ook?  Om een goede start te maken met je Social Media heb ik een ‘Gratis Inhaakkalender’ gemaakt. 
 
Lees het hele bericht
Instagram wordt steeds populairder bij ondernemers en dat is ook niet gek. In december 2017 had Instagram 600 miljoen actieve gebruikers en in februari 2018 was dat al 800 miljoen.
 
Lees het hele bericht
In een vorig blog had ik het over welke taken je allemaal aan een Virtueel Assistent kunt geven. Heb je deze blog gemist? Klik hier om het alsnog te kunnen lezen. Waar ik het voornamelijk over had is dat elke ondernemer, jij en ik dus ook, 7 bordjes om hoog moeten houden om je bedrijf draaiende te houden: dagelijks management, financiën, marketing, statistieken, verkoop, leveren van diensten en producten en communicatie. Dit neemt tijd in beslag terwijl jij je eigenlijk wilt focussen en waar je passie ligt.
 
Lees het hele bericht