Het is al maart! Wat een goed moment om je agenda planning voor 2019 te maken :-)


Terug naar Blog
Het is al maart!                   Wat een goed moment om je agenda planning voor 2019 te maken :-)

Ook dit jaar weer. Voor jou!... de vernieuwde gratis agendaplanning voor 2019.
Elk jaar maak ik voor klanten een jaarplanning in 1 overzicht. Wanneer gaat er een blog uit. Wanneer heeft de klant vakantie. 
Wanneer heb jij vakantie. Op welke dagen zijn de feestdagen? 

In 1 oogopslag zie je alles.

 

Ik hoor je denken. Een jaarplanning? In maart?
Een planning zorgt voor rust en overzicht. Dus als je er nog geen hebt dan is nu dus het perfecte moment om alsnog te starten en niet te wachten totdat de kalender 2020 aangeeft. 

Dit overzicht hou ik natuurlijk niet alleen voor mezelf.  Net als andere jaren deel ik ook dit jaar deze planning graag weer met jou.  😉

In dit blog vertel ik je onder andere:

  • Waarom het belangrijk is om een planning te maken.
  • Waarom dit geen marketingplanning is, maar je er wel een naast moet hebben.
  • Wat er vaak vergeten wordt bij een agendaplanning
  • Hoe de planning er bij mij uitziet; een voorbeeld.
  • En de gratis download.

Waarom is het belangrijk om een planning te maken? 
Wel om het volgende!

Een planning creeert rust en overzicht. Je voorkomt last-minute stresssituaties en dus problemen. Het oplossen van problemen kost tijd, en tijd is geld. 
Dus een goede planning zorgt voor mentale rust en bespaart je geld 😉

 ‘Jaja, dat weet ik allemaal wel’  hoor ik je denken. 
Dat herken ik wel, want dat zeg ik ook vaak. Maar maak je er eigenlijk wel écht tijd voor om een planning te maken? 

Als virtual assistant is het één van mijn taken om mijn klanten meer rust te geven. Als opdrachtgever ben je op zoek naar die rust, toch? Voor beide genoeg motivatie om te investeren in het maken van een goede planning.

Waarom is dit geen marketingplanning en wat heeft deze agendaplanning voor meerwaarde?

Een marketingplanning is een kwartaal, halfjaar of een jaarplanning waar je echt alles inzet wat je in die periode gaat doen samen met je klant.

Hierin geef je uitgebreid aan in welke week wat gebeurt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Ook waar je naartoe wilt. Wat je wilt bereiken aan klanten en/of omzet.

Bij de agendaplanning zie je op 1 A4 wanneer de vakanties zijn en wat jij daaromheen hebt gepland, zonder er diep op in te gaan wat voor blog het is of waar het over gaat etc.

De meerwaarde is dat jij en je klant snel zien of iets in de knel gaat lopen. Je ziet heel snel welke dagen nog vrij zijn om een extra blog in te plannen of dat een blog in de knel komt met een feestdag en/of vakantie.

 Wat wordt vaak vergeten bij een agendaplanning? 

Om deze vraag te beantwoorden kan ik beter uitleggen wat er allemaal in een agendaplanning hoort.

Ik ga je een voorbeeld geven hoe een agendaplanning eruit kan zien. Er zijn natuurlijk heel veel aspecten waarvoor je een agendaplanning kan maken, bijvoorbeeld:

  • Diensten/producten
  • Blogs
  • Online trainingen
  • Campagnes
  • Agenda
  • Etc.

Ik laat je een voorbeeld zien van een agendaplanning voor blogs. Een ondernemer mag natuurlijk zelf bepalen hoe vaak hij/zij blogt en nieuwsbrieven verstuurd.

Je kan deze planning zo uitgebreid mogelijk maken, houd er wel rekening mee dat het overzichtelijk blijft. Hoe meer tekst hoe onoverzichtelijker het wordt. Dat zul je wel merken als je ermee gaat werken. Dit is gewoon extra handvat die je voor je klant kan gebruiken.


Hoe ziet dat er bij mij uit?

Elke maand publiceer ik 1 blog of 1 tooltip video. Zowel blog als tooltip worden altijd op de derde vrijdag van de maand gepost. Nu ik dat weet kan ik een planning maken. Je hebt geen tijd nodig wanneer het online gezet wordt, dat is hier niet belangrijk.

En even belangrijk om te weten is dat ik zelf ook een VA inhuur om mijn eigen blogs te plaatsen. Dus ik spreek vanuit een ondernemersview en niet als virtueel assistent.

In die planning ga ik het volgende verwerken.

  • Datum dat de blog en tooltip video gepost worden
  • Datum wanneer de blog en video tooltip klaar en aangeleverd moet worden aan mijn virtueel assistent, zodat zij het kan verwerken
  • Vakanties van mij en mijn VA in het overzicht verwerken
  • Landelijke vakanties in het overzicht verwerken

Als ik dat heb verwerkt dan ziet mijn planning er als volgt uit:

 

 

 

 

 

 

 

*klik op de foto om het uit te vergroten.

 

Deze planning geeft mij rust en overzicht.


Ik weet precies op welke datum en dag er een blog online komt en ik weet ook wanneer ik mijn volgende blog moet aan leveren. Ook kun je zo zien of er een blog op een andere dag gepland moet worden vanwege een vakantie.

Dit is natuurlijk een voorbeeld en zo kun je een kwartaal, halfjaar een jaarplanning maken voor verschillende aspecten.

Ik zou niet alle dingen die je hebt in 1 agenda proppen, want dan krijg het tegenovergestelde effect. Je krijgt geen overzicht maar meer chaos ;)

Wil je hier graag mee aan de slag en wil je graag dit voorbeeld gebruiken?

Vul hieronder je gegevens in en ik stuur het je toe.

Ik wens je veel planplezier voor de rest van 2019!

Vond je dit een leuke blog en heb je wat aan mijn planning? Deel het met anderen om zo kennis te delen. Dank je!

 

Schrijf je hier in voor mijn videotooltips & blogs


 
 

Bekijk ook

Het nieuwe jaar is begonnen! Jeej!  Dat betekent een nieuw jaar met nieuwe kansen. Zoals velen ben ik ook weer heel wat van plan in 2019. Jij ook?  Om een goede start te maken met je Social Media heb ik een ‘Gratis Inhaakkalender’ gemaakt. 
 
Lees het hele bericht
Instagram wordt steeds populairder bij ondernemers en dat is ook niet gek. In december 2017 had Instagram 600 miljoen actieve gebruikers en in februari 2018 was dat al 800 miljoen.
 
Lees het hele bericht
In een vorig blog had ik het over welke taken je allemaal aan een Virtueel Assistent kunt geven. Heb je deze blog gemist? Klik hier om het alsnog te kunnen lezen. Waar ik het voornamelijk over had is dat elke ondernemer, jij en ik dus ook, 7 bordjes om hoog moeten houden om je bedrijf draaiende te houden: dagelijks management, financiën, marketing, statistieken, verkoop, leveren van diensten en producten en communicatie. Dit neemt tijd in beslag terwijl jij je eigenlijk wilt focussen en waar je passie ligt.
 
Lees het hele bericht